Somatic Experiencing: 

Lichaamsgerichte traumatherapie

Somatic Experiencing® (SE) is een vorm van lichaamsgerichte traumatherapie. Door bewust en secuur bij de ervaren lichaamssensaties te blijven, verhoog je je draagkracht en vermindert of verdwijnt het effect van traumatische gebeurtenissen.

De methode is ontwikkeld door Peter Levine, die hiermee mensen met Post Traumatische Stress Stoornis (PTSS) weer hielp om terug te keren naar een prettig leven.

Hoe werkt dat?

Het heeft te maken met de manier waarop wij op gevaar reageren. Zodra we iets als bedreigend ervaren, zorgt ons lichaam ervoor dat we superalert worden. Direct komt er een enorme hoeveelheid energie ons systeem in. Daardoor zijn we in staat om ons heel gefocust te oriënteren op de dreiging. Is er reëel gevaar dan maakt die bult energie dat we ook werkelijk in staat zijn om te vechten of te vluchten. Lukt dat niet dan bevriezen we.

Als het gevaar voorbij is

Is het gevaar voorbij, dan laat het lichaam al die energie weer gaan. Als het goed is.

In het wild zie je dit natuurlijke gedrag bijvoorbeeld terug bij een konijn of een hert dat net ontsnapt is aan een dreigend gevaar. De energie verlaat zijn lichaam doordat het diertje een tijd hevig zit te trillen. Daarna kan het weer ‘rustig’ verder leven.

Als de energie vastzit in ons lichaam

Bij ons mensen gaat het vaak ook zo, maar niet altijd. Dat komt doordat wij met onze gedachten de natuurlijke reacties van ons lichaam tegenhouden. ‘Wees nou maar eens flink’, zeggen we dan. Of ‘Stel je niet aan.’

Gevolg is dat er restenergie in ons systeem blijft zitten, die op allerlei manieren probeert uit te breken. Denk aan een continu gevoel van onrust, paniekaanvallen, depressiviteit of lichamelijke klachten. Deze symptomen kunnen zelfs jaren na de bewuste gebeurtenissen opkomen.

Als deze symptomen ontstaan zijn als gevolg van een traumatische gebeurtenis dan moet die rest-energie er alsnog uit. Dat is wat SE doet, ook als de traumatische ervaringen van jaren geleden zijn.

Wat zijn traumatische gebeurtenissen of ervaringen?

Bij trauma’s denk je al snel aan gebeurtenissen of voorvallen die voor vrijwel iedereen traumatiserend zijn. Denk aan een auto-ongeluk, incest, verwaarlozing, getuige zijn van een brand, gepest worden. Het kan zelfs terug gaan tot je eigen geboorte die erg zwaar voor je is geweest.

Maar ook kleinere voorvallen kunnen ertoe leiden dat je zenuwstelsel overweldigd is geraakt. Bijvoorbeeld als een voor jou belangrijk persoon je heeft afgewezen, als je gewond bent geraakt, gevallen, een ongeluk hebt gezien.

Ontladen in een veilige setting

Het klinkt misschien vreemd, maar je lichaam ‘weet’ wat er nodig is, als je er maar naar luistert. In de veilige setting van mijn praktijkruimte help ik je om te ervaren wat je op dit moment in je lichaam ervaart. Je hoeft niet terug naar de herinnering. Omdat het soms om grote hoeveelheden energie gaat die los komen, laten we de traumatische energie stukje bij beetje los. Jij leert zo zelf hoe dat werkt, zodat je weer de regie krijgt over je eigen leven.

Wil je hier meer over weten?

In het e-book Versterk je draagkracht, een gids, staat meer uitleg over hoe dat nou zit met je zenuwstelsel en vast zitten in de traumatische gebeurtenis. Ook staan er een aantal basisoefeningen in, die je helpen om je meer gewaar te zijn van je lichaam.