'Zorg goed voor jezelf'

Goed voor jezelf zorgen. Ja duh. Natuurlijk. Maar hoe doe je dat dan? Eindeloos veel tips zijn er te vinden op internet. Maar uiteindelijk gaat het erom dat jij ontdekt wat voor jou werkt. In dit blog een korte oefening die jou daarbij helpt. 

'Zorg goed voor jezelf'

Ken je die uitspraak? Ik heb hem honderden keren gehoord. En ik beken, ook geuit.

Goedbedoeld advies.

Goed bedoeld, ja.

Wat heb je aan zo'n advies?

Tegelijk: een uiting van onmacht.

Of eigenlijk: een zin die mijn onmacht maskeert.

Ik weet niet meer hoe ik de ander kan helpen. En geef een advies wat helemaal geen advies is, maar vooral een dooddoener.

Wat is dan voor jezelf zorgen?

Onder een deken op de bank Netflix kijken, met een doos chocolaatjes naast je?

Uithuilen bij een vriendin, die je in alles gelijk geeft?

Een lange wandeling maken en dan in een stil hoekje van het bos op een boomstam in de zon zitten?

Zeg het maar.

Een enorme hoeveel tips over zelfzorg

Op internet is de variatie in tips over goede zelfzorg zo mogelijk eindeloos groot. Neem voldoende rust en ontspanning, eet en drink goed eten en slaap voldoende (ja duh), aldus een advies van Defensie (!) aan verpleegkundigen tijdens de coronacrisis.

Of, van een totaal andere orde: je social media opschonen, je telefoon wegleggen en een hond of kat aaien.

Ook aan de innerlijke mens is gedacht: 

Mediteer dagelijks, zorg voor een effectieve ochtendroutine, koester je belangrijkste relaties, richt je op dingen richten die je wel onder controle hebt.

Lijstjes afvinken en doen

Natuurlijk is het allemaal waar, alleen ik word al doodmoe als ik al die lijstjes zie.

Kennelijk is goed voor jezelf zorgen vooral lijstjes aflopen en afvinken. Je moet alsmaar ‘doen’. Zelfs het mediteren moet je afvinken en ‘doen’.

Ehm...

Nog afgezien van de vraag hoe je dat dan moet doen, zoals deze tips: meer zelfvertrouwen ontwikkelen, meer zelfacceptatie en meer liefde.  Ja heus, dat staat er echt zo.

Ehm…

Dusss.

Nog steeds is de vraag: Hoe zorg je goed voor jezelf?

Wat er mis is met al die lijstjes is dat de schrijver ervan uitgaat dat jij net zo bent als zhij. Iemand anders kan jou hooguit inspireren, maar niet adviseren.

In die zin is het advies ‘zorg goed voor jezelf’ misschien juist wel goed. De ander weet zelf wel wat het beste past.

Alleen zou je dan wel even moeten checken of dat waar is. Zo niet, dan kun je altijd nog aanbieden om klankbord te zijn voor die zelfzorg. Of stok achter de deur. Of inspiratiebron.

Wat wil jij?

Als ik dan nog een tip tip mag toevoegen aan al die tips: ontwikkel je eigen inzichten.

Hoe je dat dan weer doet is voer voor nog een heleboel tips 😉. In ieder geval heb ik daarvoor een oefening uitgeschreven en ingesproken op video, zie hieronder. 

Enne, misschien is goed voor jezelf zorgen wel mijn workshop De Prachtige Jij volgen. Deelnemers die je voor gingen, zeiden al dat ze erdoor geïnspireerd waren om ook buiten de workshop beter voor zichzelf te gaan zorgen.

Oefening: inzicht in je eigen zelfzorg

(onder de video en de uitgeschreven versie is er nog een extraatje voor je)

Uitgeschreven tekst van de oefening

Ga maar staan.

  • Neem nu de houding aan die voor jou staat voor hoe je nu voor jezelf zorgt (niet te veel nadenken, maar gewoon doen).
  • Blijf maar even zo staan en voel hoe je staat.
  • Wat kenmerkt deze houding voor jou?
  • Loop nu in gedachten je lichaam af: hoe sta je?
  • Wat doet je hoofd? En wat betekent dat voor jou?
  • Wat doen je handen? Wat betekent dat voor jou?
  • En je benen? Of andere lichaamsdelen? Wat doen ze, en wat betekent dat voor jou?
  • Wat biedt deze houding voor je?
  • En waar houdt het je van tegen?, waar belemmert het je in?

Neem nu een houding aan die staat voor jouw verlangen naar zelfzorg.

  • Wat kenmerkt deze houding voor je?
  • Wat is de essentie ervan?
  • Wat biedt deze houding voor je?

Voeg nu de voordelen van beide houdingen samen in een nieuwe houding.

  • Hoe is dat voor je?
  • En welke actie kan er vanuit deze houding ontstaan? Laat je lichaam hierin doen wat het wil doen.

Tot zover deze kleine inleiding in Body & Mind Language coaching, onderdeel van mijn zielscoaching.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Vaak geeft deze manier van met je lichaam werken al allerlei inzichten, in je hoofd, maar vooral in je lichaam, waar je weer mee verder kan.

Wil je meer? Meld je gerust, dan gaan we hier (of met een ander thema) verder mee. Om uiteindelijk je ziel te laten zien, voelen, verwoorden wat werkelijk goed voor je is.

Zelfzorg van Toon Tellegen

Ter afsluiting volgt hieronder een stukje uit het boek Zorg goed voor jezelf van Toon Tellegen. Omdat hij zo mooi schrijft. , de man van de treffende, ontroerende dierenverhalen die op een speelse manier inzicht geeft in ons mensen. (Die link is naar mijn lokale boekhandel, er is er bij jou in de buurt vast ook een). 

Mier en eekhoorn

'Als ik zeg dat ik op reis ga,' vroeg de mier aan de eekhoorn, 'word jij dan verdrietig?'
Ze zaten aan de oever van de rivier en keken naar de overkant. Het was zomer, de zon stond hoog in de lucht en de rivier glinsterde.
'Ja,' zei de eekhoorn, 'dan word ik verdrietig. Maar als ik dan zeg dat je niet mag gaan, word jij dan boos?'


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.